Православни богословски факултет [Научни радови] / Faculty of Orthodox Theology [Scientific papers]
Трајни URI за ову колекцију
Потражи
Прегледај Православни богословски факултет [Научни радови] / Faculty of Orthodox Theology [Scientific papers] по Датум издавања
Сада се приказује 1 - 20 од 69
Резултати по страници
Опције сортирања
- СтавкаНаговор на теологију(Православни богословски факултет "Свети Василије Острошки" Фоча, 2011) Ђого, Дарко; Топаловић, Владислав (Оперативни уредник)У раду аутор настоји да укаже на неке од основних проблема савремене православне теолошке мисли. Као основни проблем он поставља питање идентитета и смисла теологије и упућује на један покрет од теолошког говора ка проблемима свијета. Теологија мора да се окрене Другоме, да уђе у један однос ка ономе и онима са којима неће дијелити само конфор споразумијевања у истом, него и бреме различитости и амбивалентност одношења. Тај покрет је у наставку описан кроз низ аспеката теолошке мисли којеимају потребу за поновним премишљањем: да ли постоји "географија" теологије? Да ли су "класични" теолошки методи довољни? Да ли је теологија наука? Протрептички моменату раду је повезан са проблемом друштвене релевантности теологије.
- СтавкаJesus Christ and the Minjung in Korean Liberation Theology(Православни богословски факултет Светог Василија Острошког Универзитета у Источном Сарајеву, 2013) Golijanin, Vedran; Голијанин, ВедранThe history of Korean Christianity is actually a history of a specific liberation theology, which defined the images of Christ that are unique to the East Asian way of thinking. Koreans faced many troubles on national basis from the 17th century onward, so they tried to resolve these problems using their old religious and philosophical systems, but these proved to be inadequate in the face of fierce political regimes and hard social circumstances. Christianity was a new religion, which they understood as promising liberation not only in the afterlife, as some branches of Buddhism did, but also in this life. Reviewing the history of this process of liberation, the author explains each image of Christ that appeared in Korean theology since the very introduction of Christianity in 17th century. Although largely unknown in our theological circles, these Korean images of Christ are very important for understanding the way in which Orthodox Christianity might be introduced to the nation that is now more than 30% Christian.
- СтавкаЗначај четири царска меморандума у борби за црквено-школску аутономију Срба у Босни и Херцеговини(Православни богословски факултет Светог Василија Острошког Универзитета у Источном Сарајеву, 2013) Шољевић, Саша; Голијанин, ВедранУ раду је приказан положај Православне цркве у Босни и Херцеговини у годинама аустроугарске окупације. Хабсбуршке власти укинуле су црквено – просветну аутономију, коју је Православна црква вековима уживала у време oтоманске управе. Са циљем враћања аутономије, формиран је српски покрет, који су водили имућни трговци; важну улогу имали су народни свештеници, док је јерархија, коју је именовао цар Франц Јозеф, заговарала мање радикалне промене у црквеном животу, видећи у захтевима покрета за црквено – школску аутономију слабљење епископског ауторитета. Аутор рада анализира садржај четири меморандума, које су цару предале вође покрета за аутономију.
- СтавкаТеологија као наука у учењу Светог Дијадоха Фотичког(Православни богословски факултет Светог Василија Острошког Универзитета у Источном Сарајеву, 2013) Јелисавчић, Зоран; Голијанин, ВедранРад се бави историјским развојем и садржајем појма „теологија“ од старогрчке мисли до 5. века по Христу. Наглашава се разликовање овог термина у антици и хришћанству. Док је у антици теологија имала уопштено значење науке о боговима и била синоним за митологију, у патристици она напушта политеистичке примесе и постаје наука о Једном Богу. Новина је и светоотачко разликовање теологије и икономије, тј. Бога самог по себи (Deus absconditus) и Бога откривеног и пројављеног у свету (Deus revelatus).
- СтавкаСклерокардија (окорелост срца): Двије новозавјетне перспективе за Израиљ(Православни богословски факултет Светог Василија Острошког Универзитета у Источном Сарајеву, 2013) Топаловић, Владислав; Голијанин, ВедранУ тексту је ријеч о двије различите новозавјетне интерпретације Израиљске окорелости срца. Јеванђеље по Матеју налази у окорелости образложење за тврдњу да Израиљ није хтио да Исуса Христа препозна као Месију. Стога, Израиљ је безнадежно отпао. Код Матеја, Израиљев пад је означен као коначан и односи се на цијели народ. Свака мисија према Израиљу је немогућа. Насупрот Матеју, у Павловој Посланици Римљанима окорелост срца Израиљаца је дјелимична и временски ограничена.
- СтавкаПојам слободе у Србљаку и њен педагошки значај(Православни богословски факултет Светог Василија Острошког Универзитета у Источном Сарајеву, 2013) Ступар, Владимир; Голијанин, ВедранПредокус слободе у оквиру богослужења Цркве се у личностима Светитеља пројављује као прожимање и сарадња слободе и благодати Светога Духа. Личносно познање у границама литургијског етоса, ослобађа од ограничености створене природе и уводи у нов начин постојања, што даје праву меру црквеној педагогији. Љубав према Христу као онтолошка категорија остварује се делатношћу Светога Духа и опитује као савршена слобода. Србљак сведочи да светост и преображај личности Светитеља има темељ у Христу као Новом Адаму, који ослобађа и препорађа дарујући вечни идентитет Синова Божијих у слободи и благодатним енергијама Светог Духа кроз светотајинско јединство са Христом.
- СтавкаКултурни, социјални и политички контекст христолошких спорова у Византији од 5. до 7. вијека(Православни богословски факултет Светог Василија Острошког Универзитета у Источном Сарајеву, 2013) Учур, Драган; Голијанин, ВедранУ историји Цркве, христолошки спорови у Византији се често посматрају само у контексту теологије. Ипак, разлози за трајно одвајање монофизита и несторијанаца од Православне цркве су многобројни, па међу њима можемо уочити културне, социјалне и политичке разлоге. Аутор настоји да покаже како су друштвене и националне разлике између источних народа и грчког становништва узроковале упорност у христолошким ставовима дохалкидонаца, који су се противили нормативној халкидонској христологији. У раду је пажња посвећена теолошкој, социјалној и политичкој историји христолошких спорова од Ефеског сабора (431. године) до коначног освајања источних провинција Византије од стране Арапа у 7. вијеку, када је уништена свака могућност компромиса између присталица и противника Халкидона.
- СтавкаНесторијанска плоча. Историја заборављених кинеских хришћана(Православни богословски факултет Светог Василија Острошког Универзитета у Источном Сарајеву, 2013) Голијанин, Ведран; Голијанин, ВедранНесторијанска плоча из Xi’an Fu-а, некадашње престонице царске Кине, још од 1625. године привлачи пажњу бројних синолога, историчара и теолога. Запис на овој Плочи је једно од првих сведочанстава о културолошком сусрету Истока и Запада, али и о сусрету хришћанства са великим религијским традицијама конфуцијанизма, таоизма и будизма, које су обликовале далекоисточну цивилизацију и менталитет. Плоча је, стога, од највећег значаја за зучавање историје кинеског хришћанства и за схватање културолошких токова који су у савременом добу довели до стварања аутентичне источноазијске теологије. Аутор описује историју Несторијанске плоче и кинеског несторијанства уопште, а у наставку излаже превод Плоче на српски језик са коментарима и објашњењима њеног текста. Тиме се читаоцу пружа преглед научног истраживања Несторијанске плоче на Западу од 1625. године до данас.
- СтавкаЛитургијска употреба Антиминса. Покушај историјско-литургичке и богословске анализе(Православни богословски факултет Светог Василија Острошког Универзитета у Источном Сарајеву, 2013) Тупеша, Ненад; Голијанин, ВедранУпотреба Антиминса у евхаристијском тајнодејству и литургијској пракси која у Православној Цркви преовладава дуги низ векова, захтева извесна разјашњења која овај скромни рад покушава да изложи. Циљ рада није детаљна анализа свих постојећих историјских, литургијских или канонских извора, већ указивање на извесне литургичке и богословске проблеме који проистичу из устаљене праксе везане за Антиминс. Нејасан историјски ток развоја Антиминса и његове литургијске функције стварао је велике нејасноће, како у прошлости, тако и данас. Услед тога, неки од истакнутих богослова из прошлости, али и нашег времена, сматрају да је употреба Антиминса у Литургији обавезна, док други оспоравају овакво мишљење. Покушајем историјско-литургичке и богословске анализе, ова проблематика ће бар делимично бити разјашњена.
- СтавкаАНТРОПОЛОГИЈА ОРИГЕНА ПОСМАТРАНА КРОЗ ОРИГЕНОВО УЧЕЊЕ О ДИХОТОМИЈИ И ТРИХОТОМИЈИ ЧОВЕКА(Центар за црквене студије Ниш, 2013) Ерић, БошкоУ овом раду представљен је један аспект Оригенове антропологије кроз анализу дихотомне и трихотомне поделе човека. Обе ове поделе налазе се у његовим делима. Аутор започиње рад кратким приказом стварања човека, као и представљањем особености Оригеновог истраживачког рада. Затим се окреће дихотомији и трихотомији, анализирајући их одвојено, према контекстима у којима се јављају. На крају рада излажу се још нека антрополошка учења Оригена (објашњења мучеништва, брака и девствености) преко којих аутор показује које је последице на Оригенову антропологију, али и на његов живот, оставило овакво (уједно дихотомнo и трихотомно) виђење човека.
- СтавкаWOULD A WALL OF SEPARATION HELP? CONSTITUTIONAL POSITION AND SOCIAL ROLE OF RELIGIOUS COMMUNITIES IN BOSNIA AND HERZEGOVINA AND THE PLACE FOR POLITICAL THEOLOGY(Muzeul de Istorie „Paul Păltănea” Galaţi, 2014) Djogo, DarkoDue to its rich history, Bosnia and Herzegovina is a multi‐ethnical and multi‐religious country. After the Dayton Peace Agreement (1995), it is established as one country consisting of two entities (Republic of Srpska and Federation of BH) and three “constituent peoples” (Bosniaks, Serbs and Croats). Its constitutional system was established as a set of different rules in order to represent each one of these “constituent peoples” and to prevent menaces to democracy or outvoting. Nevertheless, it seems that this constitutional system needs improvement. Since religion and ethnicity are almost empirically equal, it becomes quite interesting to observe that the legislative displays a strong tendency to adopt the principle of accommodation instead of strict separation, when it comes to religious freedoms. However, on one hand, proponents of secularization emphasize this relation between religion and ethnicity as being one of the main causes for inter‐ethnical tensions. On the other hand, opponents of strict separation invoke their experience with the communist type of secularization as destructive and oversimplified. Their main argument is that secularization, regarded especially as a social concept, does not resolve but rather silences identity problems. In each case, whatever constitutional and social solution might be found for the future of the country, the author tries to show that political theology, as a critical and engaged approach of the Orthodox Church, must find its place in the day to day life of the Church and in the society.
- СтавкаМолитва у Србљаку и њен васпитни и образовни значај као претпоставке ка обожењу(Православни богословски факултет Светог Василија Острошког Универзитета у Источном Сарајеву, 2014) Ступар, Владимир; Тупеша, НенадОбожење које је циљ црквене педагогије и целокупног подвижничког етоса у православном искуству посматра се као плод благодати Светога Духа. Молитва је израз личносног односа са Христом у литургијском динамизму љубави и синергији слободе коју су Светитељи остварили кроз обожење. Србљак нам показује да се савршенство Светитеља темељи на јединству са Христом које се манифествује у целокупном аскетском искуству као молитвени етос. Mолитва за Светитеље је израз личног али и благодатног сусрета са Христом у богослужењу Цркве. Службе Србљака нас уводе у неисцрпну ризницу молитвеног етоса и имају васпитно-образовни карактер.
- СтавкаЈелеосвећење – Света Тајна или тајнодејство(Православни богословски факултет Светог Василија Острошког Универзитета у Источном Сарајеву, 2014) Тупеша, Ненад; Тупеша, НенадСавршавање Св. Тајне јелеосвећења како је она засведочена у савременој пракси Цркве захтева историјско-литургичко и богословско сагледавање. Од једне просте молитве коју је изговарао епископ или презвитер над уљем којим су се потом помазивали болесни чланови заједнице на Евхаристији која се савршавала у Цркви или у кући болесника, током историје дошло се до једног вишеслојног обреда који су савршавали седморица епископа или презвитера. Услед девијантности одређених литургијских и богословских момената ова Тајна се још у XV веку потпуно одвојила од Божанствене Евхаристије. Циљ рада је да укаже на извесне пробелеме који се тичу историјског развоја Тајне јелеосвећења, да сагледа пастирски и еклисиолошко-сотириолошки карактер Тајне у светлости њеног савршавања у конкретној Литургијској заједници, да на основу релевантних чињеница покаже да се јелеосвећење и даље може сматрати више Св. Тајном него тајнодејством.
- СтавкаПути недоходи међуцрквених односа(Православни богословски факултет Светог Василија Острошког Универзитета у Источном Сарајеву, 2014) Шољевић, СашаУ овом раду аутор разматра ставове теолога из редова „Цркве у Хрвата“ оправослављу и о Србима, нарочито њихове теорије проистекле из радова Мандића и Драгановића.
- СтавкаИстория как идентичность: вклад в православное осмысление историчности(Православни богословски факултет Светог Василија Острошког Универзитета у Источном Сарајеву, 2014) Джого, Дарко; Тупеша, НенадПравославие часто называют слишком «историчным» и консервативным. Данная статья имеет целью объяснить, что это видимое упорное стремление жить вопреки окружающей динамике есть лишь непреложная стабильность формы и содержания в быстроменяющемся мире. Вследствие этого выходом для православных христиан является не отвержение истории, но ее богословское истолкование, а затем и осмысление. Потому что богословие это историческое событие, а история – теологический процесс.
- СтавкаЛитургијске и литерарне карактеристике Псалтира(Православни богословски факултет Светог Василија Острошког Универзитета у Источном Сарајеву, 2014) Топаловић, Владислав; Тупеша, НенадУ раду аутор разматра положај Псалтира у хришћанском богослужењу, однос појединачних Псалама према старојеврејском култу и литерарно јединство Псалтира. Иако је некада био „кичмени стуб“ црквеног богослужења Псалтир је неоправдано запостављен у тренутним богослужбеним праксама. У древном јудејству су храмовно богослужење и лична молитва појединца чинили његов „животни контекст“. Због тога се дуго сматрало да је Псалтир збирка насумично скупљених, дивергентних богослужбених текстова која нема унутрашњу кохезију и литерарно јединство. У новије вријеме се све више увиђа кохерентност Псалтира, што се одражава на модерну егзегезу која је све мање „егзегеза Псалама“, а све више „егзегеза Псалтира“. Приликом поновног „враћања“ Псалтира на мјесто у православном богослужењу које му припада, требало би водити рачуна и о његовој литерарној цјеловитости.
- СтавкаТЕОЛОШКА ПОЛЕМИКА – ПРОТИВРЈЕЧНОСТ У ПРИДЈЕВУ?(Православни богословски факултет Светог Василија Острошког Универзитета у Источном Сарајеву, 2014-05) Ђого, Дарко; Голијанин, ВедранОчигледно је да у савременој српској теологији постоји извјесна тенденција да се „теолошка полемика“ устали као „жанр“ теолошког казивања. Ипак, до сада се није постављало питање колико је сам феномен „полемике“ компатибилан са описом теологије, онаквом какву су је описали аутори неопатристичке синтезе. На први поглед се чини да су данашње теолошке полемике само наставак вјековне праксе хришћанства да се о битним теолошким темама полемише. Ипак, поставља се питање: да ли је теолошка полемика легитимна као начин комуникације само ка онима „споља“ (хетеродоксним групама и мишљењима) или такође и ка онима унутра (богословима Православне Цркве)? Ако су постојале теолошке полемике „унутар“ Цркве за које није пресуђено ко је побједник полемике, шта то говори о функцији полемике у црквеном Предању, а шта о могућности разноликости унутар Цркве? Аутор у овом прилогу покушава да да одговор на ова питања истражујући појам и историју теолошке полемике.
- СтавкаСвятитель Петр Могила в современной сербской богословской мысли(УКРАЇНСЬКА ПРАВОСЛАВНА ЦЕРКВА, 2015) Джого, Дарко
- СтавкаСусрет цара Душана и Григорија Паламе на Атосу(Православни богословски факултет Светог Василија Острошког Универзитета у Источном Сарајеву, 2015) Сајловић, Мирко; Тупеша, НенадСусрет и разговор цара Душана са Светим Григоријом Паламом на Светој Гори Атонској одавно је препознат у савременој византологији. О њему се углавном говорило са агиолошког аспекта тј. величања монашке смирености и мудрости Светога Григорија или, пак, као интересантна анегдота из живота највећег српског владара. У раду доносимо допуњен и исправљен превод њиховог разговора, те могућности његовог вишесложног тумачења као историјског извора.
- СтавкаСтатус Рељевске богословије 1882-1918. године(Православни богословски факултет Светог Василија Острошког Универзитета у Источном Сарајеву, 2015) Шољевић, Саша; Тупеша, НенадАутор у овоме раду пише о положају Рељевске богословије од њеног оснивања 1882. године до пресељења у Сарајево у годинама Првог светског рата. Земаљска влада која је финансирала Богословију строго ју је надгледала и усмеравала њен рад. Влада је одобравала наставни план и програм Богословије, док је ректора и професоре постављало Заједничко министарство финансија у Бечу; више професора било је удаљено из Богословије због националног рада. Репресија над митрополијама, црквено – школским општинама и конфесионалним школама била је константна, и то у служби припремања за анексију Босне и Херцеговине. Рељевска богословија реформисана је 1892. године и изједначена са осталим државним заводима. После завршетка борбе за црквено-школску аутономију Богословија је 1909. године доживела ревизију наставног плана и програма; тада је званично названа Српско-православно богословско училиште. У годинама Првог светског рата Рељевска богословија била је једина српска школа која није затворена, али је радила под појачаном контролом Земаљске владе, која је од управе и професора захтевала да изграђује „аустроугарско родољубиво расположење“ међу ученицима. Ратне године биле су обележене изолованошћу, сиромаштвом, оскудицом хране и малим бројем ученика у Богословији, која је 1917. године премештена у Сарајево.